I.
Вступна частина (привітання, повідомлення плану
та мети заняття)
II.
Методико-теоретична частина
1. Ознайомлення з пам’яткою: «Заняття-ділова гра», (*, ст. 23-24)
2. Практикум-мозковий штурм «Різновіковий дитячий
контингент:ускладнення та спрощення» (керівники гуртків відповідно до напрямків
роботи по черзі обирають одну з тем за програмою та пропонують можливі варіанти
ускладнення/спрощення змісту навчального матеріалу, форм та методів викладання
для вихованців різного віку).
III.
Тренінгово-практична частина
1. Тренінгова вправа «Ламаємо
стереотипи спілкування»
Розвиток вміння вести конструктивний діалог з дітьми та підлітками,
вироблення навичок самоконтролю у конфліктних та емоційно напружених ситуаціях,
оволодіння засадами психологічно ефективного спілкування.
Учасники гри мають
знайти психологічно прийнятний варіант тих чи інших сталих висловлювань з боку
педагогів та батьків, який був би максимально ефективним у виховному значенні
без емоційного напруження. Результат обмірковування порівнюється з указаним у таблиці.
ТИПОВА ФРАЗА
|
КРАЩИЙ ВАРІАНТ
(рекомендації психологів)
|
Ти маєш гарно добре вчитися!
|
Я впевнений, що ти можеш добре
вчитися.
|
Ти маєш думати про майбутнє!
|
Цікаво, якою людиною ти хочеш
стати? Яку професію думаєш обрати?
|
Ти маєш поважати старших!
|
Ти знаєш, що повага до старших –
елемент загальної культури людини.
|
Ти маєш слухатися педагогів та
батьків!
|
Звичайно, ти можеш мати власну
думку, але прислухатися до думки старших також корисно.
|
По закінченні –
розігрується кілька інсценувань, в яких треба застосувати «Я-повідомлення»
замість «Ти-повідомлень».
Ситуації з прикладами
вербального вирішення:
Ситуація
|
Ти-повідомлення
|
Я-повідомлення
|
Мати миє посуд, син дивиться
телевізор
|
Ти весь час на вулиці, а якщо і
сидиш вдома, то нічого не робиш!
|
Я так потребую твоєї допомоги,
сподіваюсь, що в тебе знайдеться час сьогодні.
|
Батько хоче почитати
газету/попрацювати на комп’ютері. Дитина заважає
і намагається влізти йому на коліна.
|
Ти мені заважаєш! Не можна
заважати людям, коли вони працюють/читають!
|
Я через хвилину закінчу і ми з
тобою пограємось.
|
Дитина приходить з дуже брудними
руками/обличчям.
|
Ти так і не навчився слідкувати за
собою! Тобі що 2 роки?!
|
Я думаю, що буде краще помити руки
та вмитися.
|
2. Вправа-гра «Намалюю тобі…»
Намалювати поняття/явище,
спираючись на власні асоціації, за відведений час.
Намалюйте:
-
Яка на дотик хмара?
-
Який смак у бабусиних
котлет?
-
Про що мріють зірки?
-
Як пахне радуга?
-
Де народжується сміх?
-
Як виглядає талант?
3. Ігри для використання
в педагогічній діяльності
Знайди те, не знаю що, зроби те, не знаю що
Мета: розвиток уваги, кмітливості, формування вміння швидко орієнтуватись в незвичних
умовах, зняття емоційної напруги.
Вибирається один
гравець, який залишає приміщення, - ведучий. Інші загадують будь-який предмет,
що знаходиться в кімнаті, і дія, яку з ним потрібно зробити (наприклад:
ганчірка, протерти підвіконня). Ведучого просять повернутися до кімнати. Він
шукає предмет, орієнтуючись на силу оплесків. Якщо оплески тихі, він далекий від
предмета, гучні - близький до нього. Шквал оплесків означає, що предмет
знайдений вірно. Таким же чином належить здогадатися, що робити з предметом.
Тихі оплески - невірна дія, гучні - наближення до загаданого, шквал оплесків –
дію вгадано!
Раз – коліно, два – коліно!
Мета: розвиток уважності, спритності, координації рухів; зняття емоційної
напруги
Всі учасники сідають у тісне коло.
Потім кожний повинен покласти руку на праве коліно сусіда зліва. Потім,
починаючи з ведучого, за годинниковою стрілкою по всіх колінах по черзі має
пройти легкий хлопок рукою. Спочатку - права рука ведучого, потім - ліва рука
його сусіда праворуч, потім права рука сусіда зліва, потім ліва рука ведучого і
т. д. Перше коло проводиться для того, щоб діти зрозуміли, як треба діяти. Той,
хто помилився в процесі гри, прибирає руку, яка або затрималася зі своїм
плесканням, або плеснула раніше. Якщо гравець вже прибрав обидві руки, він
виходить з кола, а гра продовжується.
Для ускладнення завдання
темп гри поступово прискорюється.
Варіант: гравці сідають
не по колу, а тісним рядком. Руки, які знаходяться на крайніх в рядку колінах,
мають плеснути два рази і гра продовжується у зворотному напрямі до наступного
подвійного плескання.
IV.
Заключна частина – вправа-гра «Спасіння:
острів дружби.»
Мета: розвиток емпатії, взаєморозуміння; згуртування колективу; створення
позитивного емоційного фону; формування усвідомлення необхідності та цінності
взаємодопомоги та взаємовиручки.
«Уявіть, що всі ми опинилися на
острові посеред безкрайнього океану. Щоб врятуватись, нам прийдеться зуміти
розміститись на ньому і дочекатись допомоги». Роль острова виконують кілька
газет. «Нажаль, поступово починається приплив… Допомога все ближче, але клаптик
суші стає все меншим» - поступово прибирається/обривається більша частина
«острову». Під час гри на «островитян» можуть чатувати різні негаразди
(тропічна злива, напад з води хижої акули тощо), з якими їм треба впоратись
разом.
Гра закінчується на позитивній
ноті «спасіння» - по тоненькому містку учасникам треба дістатися на корабель,
радісно обійнятися тощо.
Немає коментарів:
Дописати коментар