Заняття № 1

I.          Вступна частина (привітання, повідомлення плану та мети заняття)

II.          Методико-теоретична частина
1. Ознайомлення з пам’яткою: «Дії педагога у разі нещасного випадку під час НВП» (*, ст. 5)
2. Складання індивідуальних схем конструктивної діяльності педагога, спираючись на орієнтовні компоненти КДП (*, ст. 3-4), після колективного обговорення останніх.

III.          Тренінгово-практична частина
1. Тест креативності Дж. Рензуллі.
Бланки для опитування (додаток 1.1) передбачають як оцінку творчих проявів інших, так і самооцінку керівників гуртків. Узагальнення результатів «бачення себе» педагогом та анонімного «стороннього погляду» колег допомагає зробити висновки про адекватність та обгрунтованість оцінки власної креативності. Бланки опитуваними не підписуються, а заздалегідь шифруються (задля анонімності оцінки і попередження «небажання образити» чи «бажання підтримати» колегу, але при цьому є можливість порівняти результати оцінки та самооцінки.)
Питальник креативності Дж. Рензуллі – це об’єктивний список характеристик творчого мислення і поведінки, створений для ідентифікації проявів креативності,доступних зовнішньому спостереженню. Складається він з 10 пунктів-творчих характеристик. Заповнення триває 10-20 хвилин, залежно від кількості оцінюваних і досвідченості того, хто заповнює питальник.
Кожний пункт оцінюється на основі спостережень за поведінкою оцінюваного в різних ситуаціях або на основі самоспостереження. Оцінка відбувається за шкалою 4 градацій:
4 – постійно;
3 – часто;
2 – іноді;
1 – рідко.
Загальна оцінка креативності є сумою балів за 10 пунктами. Мінімальна можлива оцінка – 10 балів, максимальна – 40.
Опитування проводять з педагогами задля:
-         виявлення творчого рівню керівників гуртків шляхом взаємо- та самооцінювання з метою подальшого використання результатів в ході занять (інші види діагностики, вправи на розвиток креативності та перевірка результативності їх використання);
-         ознайомлення викладачів з методикою проведення опитування за Дж. Рензуллі.
Опитування щодо рівню креативності вихованців може проводитись не тільки з дітьми, але й з батьками вихованців, з іншими педагогами для отримання більш об’єктивних даних про дитину.
Творчі характеристики:
1.        Надзвичайно допитливий у різноманітних областях, постійно ставить запитання про що-небудь.
2.        Висуває велику кількість різних ідей або рішень проблем. Часто пропонує незвичайні, нестандартні, оригінальні відповіді.
3.        Вільний і незалежний  у висловленні власної думки, іноді запальний у суперечці, завзятий і наполегливий.
4.        Здатний ризикувати; заповзятливий і рішучий.
5.        Надає перевагу завданням, які пов’язані з «грою розуму», фантазує, має гарну уяву, маніпулює ідеями (змінює, ретельно розробляє їх), любить займатися застосуванням, поліпшенням і зміною правил та об’єктів.
6.        Має тонке почуття гумору й бачить смішне в ситуаціях, які не здаються смішними іншим.
7.        Усвідомлює свою імпульсивність і приймає це в собі. Більше відкритий сприйняттю незвичайного в собі (вільний прояв «типово жіночих» інтересів для хлопчиків, дівчатка більш незалежні і наполегливі); проявляє емоційну чутливість.
8.        Властиве почуття прекрасного; приділяє увагу естетичним характеристикам речей і явищ.
9.        Має власну думку й здатний її відстоювати; не боїться бути несхожим на інших; індивідуаліст, не цікавиться деталями; спокійно ставиться до творчого безладу.
10.    Критикує конструктивно; не схильний покладатися на авторитетні думки без їхньої критичної оцінки.

Підраховується сума балів по кожній шкалі та за опитуванням в цілому.

Орієнтовні показники рівню креативності
Рівень креативності
Сума балів
Дуже високий
40–34
Високий
33–27
Нормальний, середній
26–21
Низький
20–16
Дуже низький
15–10


2. Тренінгова вправа «Придумай назву»

Малюнки №№ 1-4. «Заборонені» слова:
1 – мавпа, очі;
2 – дитина, кішка, пісок, небо;
3 – квіти, букет, маки, ромашки;
4 – кіт, хатинка.

Малюнок № 5 є абстракцією, тож дає поштовх для прояву асоціативних фантазій – «заборонені» слова не використовуються.

 
 



3. Ігри для використання в педагогічній діяльності

Тягнемо канат
Два стільці ставляться спинками до центру кола. Між ними протягується міцний шнур, до кінців якого прив’язані 30-сантиметрові палки, які лежать на лінії передніх ніжок стільців. По сигналу ведучого два гравці сідають на свої стільці і намагаються висмикнути шнур до себе. Перемагає той, кому це вдасться.

Подолання простору
Мета:створення умов для висунення та втілення ідей щодо способів дії в нестандартній ситуації, згуртування колективу, фізична розминка.
Учасники поділяються на 2 команди і розташовуються біля однієї зі стін кімнати. Завдання – дістатися протилежної стіни таким чином, щоб не торкатися підлоги підошвами ніг (наприклад, пересуваючись плазом або по стільцях). Кожен спосіб пересування можна використати лише 1 раз на групу. Проте ті, хто вже подолав цей простір, можуть повертатися назад і допомагати переправитись тим, хто залишився. Самі вони вже мають право рухатись нормальним чином, проте ті гравці, яким вони допомагають, як і раніше не мають торкатися ступнями підлоги (але їх можна перенести на руках, тримаючи ноги у повітрі). Способи переноски знов таки не повинні повторюватись.

Обговорення:
1. Обмін емоціями та враженнями.
2. Пригадування способів пересування та фіксація їх на папері.
3. Обмін міркуваннями щодо визнанння якихось способів більш творчими, а якихось менш. Пояснення, чому зробили саме такий поділ і такі висновки.


       IV.     Заключна частина - Масажний комплекс «Караван»
Учасники стають в коло один за одним і виконують дії, продемонстровані ведучим: «Ішов пустелею караван (складаємо пальці обох рук в кулаки і імітуємо ними кроки вздовж спини). - На одному верблюді їхав падишах АХ (сильно погладжуємо кулаками уздовж спини, супроводжуючи кожний рух глибоким зітханням «АХ »). На іншому верблюді їхала красуня ОХ (легко погладжуємо кулаками уздовж спини, супроводжуючи кожний рух зітханням «ДГ»). А за ними бігла улюблена собачка красуні - ІХ- ІХ ( імітуємо двома пальцями руки легкі і швидкі кроки, супроводжуючи їх звуками «ІХ-ІХ»). Раптом у пустелі подув вітер: спочатку згори вниз і знизу вгору, а потім зліва направо і справа наліво (гладимо спину кистями рук у зазначених напрямках). Вітер став таким сильним (рухи стають швидше і інтенсивніше), що вершників з голови до ніг засипало піском (виконуємо пальцями точкові натиски на спину).  І караван пішов швидше, а потім і зовсім побіг: спочатку падишах АХ (кулаками обох рук імітуємо швидкі кроки вздовж спини), потім красуня ОХ (виконуємо ті ж рухи, але легше), потім собачка красуні ІХ-ІХ (імітуємо двома пальцями руки легкі і швидкі кроки). Іноді через сильний вітер подорожні стикалися один з одним (кулаками обох рук імітуємо зіткнення). Вітер поступово вщух (м'яко і плавно погладжуємо спину долонями зліва направо і справа наліво), але як же всі втомилися... (м'яко і плавно погладжуємо спину долонями зверху донизу). Зупинився караван, і почали подорожні жаліти один одного (погладжуємо долонями плечі, а потім зверху вниз спину). Після відпочинку все розвеселилися, стали жартувати (лоскочуть) і посміхатися (посміхаємося)».

Немає коментарів:

Дописати коментар